دانستنی های زناشویی

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰



انجام پایان نامه ارشد مدیریت


برای موفق یت در کاریابی، اکثرا ٌ ً تولید و ساخت یک رزومه مناسب ارزش زیاد ی دارد. درستی نوشتاری بی‌غلط بودن رزومه نیز از موارد با اهمیت تولید و ساخت یک رزومه دانسته می‌شود.
کارنامک یا رزومه به نوشته‌ای گفته می‌شود که قبلی ه تحصیلی، مهارتی شغلی و گاهی جزئیات زندگی یک شخص در آن درج می‌شود تا مجموعه ‌ها کارفرماها بتوانند با مطالعهٔ آن درباره استخدامی یک شخص تصمیم بگیرند.
به عبارتی دیگر، رزومه متنی است چند صفحه ای حاوی اطلاعات و معین ات فردی که قبل از مصاحبه در اختیار کارفرمایان قرار گرفته و به آنان امکان میدهد تا بررسی اولیه ای از توانایی های شغلی شما داشته باشند. در واقع رزومه می بایست تصویر ی ذهنی از شما و کار های شغلیتان، به خواننده ارائه نماید .
رزومه جنبه ای تبلیغاتی دارد

از این حیث رزومه جنبه ای تبلیغاتی دارد بدین ترتیب که خصوصیات موثر مفید خود را در اختیار کارفرما قرار میدهید و به نوعی سعی میکنید تا وی را متقاعد سازید که از بین چندین داوطلب، شما را جهت مجموعه در مصاحبه انتخاب نماید.
رزومه بایستی به طور مثبتی مهارتها و توانایی های شما را نشان دهد. رزومه در عین حال که بایستی صادقانه باشد، وباید عاری از تعارفات و شکسته نفسی باشد.
رزومه زندگی نامـه ، شرح قدیم و یا حال شما نیست (هر چند که بخش عمده آن مربوط به سوابق کاریتان می شود ). اولین هدف رزومه جلب توجه کارفرماست. پس در هر عبارت ای که مینویسید می بایست سعی بکنید به نوعی علاقه توجه خواننده را جلب بکنید .
یک رزومه خوب میتواند کلید موفق یت شما در امر کاریابی باشد. به آن از دید انجام وظیفه نگاه نکنید.
رعایت نکات زیر در تهیه و تولید فرمت رزومه بسیار زیاد با اهمیت است

۱- عنوان فایـل رزومه
عنوان فایل رزومه را خوب است نام درستی انتخاب بکنید . از نوشتن فارسی رزومه خودداری بکنید کلمه روزمه را در نام فایـل با دیکته صحیح بنویسید. برای مثال فایل‌های روزمه بسیاری گرفته‌ام که در نام فایل نوشته شده rezome, rezume. بهتر است نام فایل طوری باشد که نام شما را داشته باشد و هم اشاره به این‌که سند حاضر رزومه است داشته باشد. پس پیشنهاد می‌کنم نام فایل را با چنین قالبی انتخاب بکنید : Ahmad.Karami.Resume.PDF
۲- Resume یا CV
بین رزومه CV (Curriculum Vitae) فرق وجود دار. روزمه خلاصه‌ای از تجربیات شما است که خوبتر است دو صفحه باشد. ولی CV حداقل دو صفحه است و جزییات بیشتری از تجربیات تحقیقاتی،مقالات چاپ شده، سوابق آکآدم یک، افتخارات و جزییات بیشتری راجع به کار را در بر خواهد داشت.
چنانچه سابقه کار ‌های علمی تحقیقاتی دارید خوبتر است از CV مصرف بکنید . در غیر این صورت عنوان رزومه را CV نگذارید.
۳- فرمت فایـل رزومه
روزمه خود را در قالب فایـل PDF ارسال بکنید . مصرف از فایل PDF جهت اسنادی که لازم هست سندیت داشته باشند بهتر از Word است.
۴- رزومه یا فرم استخدام
بسیار زیاد زیاد دیدم که فایل‌های دریافتی، فرم استخدامی بوده‌اند تا روزمه. فرم استخدامی اطلاعاتی را جهت ثبت در بانک اطلاعاتی کمپانی ‌ها از شما می‌گیرد اکثرا ٌ قالب خاصی هم دارد جهت مثال حداقل میزان حقوق درخواست ی یا امکان ماموریت و موارد ی از این دست را دارد که جزو اطلاعات کلیدی رزومه نیست و جهت زمان مصاحبه لازم است. پس اگر روزمه شما فرم استخدامی مجموعه ی است که به‌واسطه یکی از آشنایان آن را گرفته‌اید، لطفا، لطفا، همین اکنون از ارسال آن به شرکـت ‌ها خودداری بکنید .
۵- عکس جالب در رزومه
پیشنهاد ‌ بسیاری هست که در رزومه عکـس نگذارید. من نیز پیشنهاد می‌کنم که در روزمه خودتون عکس زیبا نگذارید. حقیقت آسان رو باید به شما بگم که بهتر یا بد بودن عکس شما می‌تونه در قضاوت تصمیم‌گیرنده جهت مصاحبه با شما تاثیر بگذاره.
حتی اطلاعاتی از قبیل آدرس محل سکونت نیز لزومی ندارد که در رزومه باشد مگر این‌که جایی که برای آن روزمه ارسال می‌کنید بخواهد از طریق پست با شما مکاتبه نماید که اما این موضوع هم مربوط به قرن قدیم است و هم اکنون دیگه اکثرا ٌ ارتباطات از طریق پست الکترونیکی انجام می‌شود.
۶- حقوق درخواست ی
جای میزان حقوق درخواست ی شما در رزومه نیست!
رزومه در مورد این نیست که شما چقدر حقوق می‌خواهید.
روزمه در مورد این هست که اهداف شما چیست چه دستاروهایی تهم اکنون داشته‌اید. اگر میزان حقوق جهت شما با اهمیت زیاد است (جهت چه کسی خیلی مهم نیست؟) خوبتر است تحقیق بکنید و محدوده دستمزدی شغل تخصصی را بشناسید به این موضوع در جلسه مصاحبه بپردازید.
۷- عنوان شغلی به اندازه سابقه کار
زیاد زیاد دیدم رزومه افرادی که ۲ یا ۳ سال سابقه کار دارند و در عناوین شغلی خود از مدیر واحد یا مسئول بخش مصرف کرده ‌اند در جلسه مصاحبه معین شده که این تصور خود افراد از کاری که انجام می‌دهند بوده نه واقعیت شغلی آنها.
وزن کلمه مدیریت جهت فردی که سابقه کار بالایی ندارد زیاد است و بهتر است که از عنوان درست برای شغل تجربیات مصرف بکنید . حتی افرادی هم که سابقه زیادتری دارند بایستی از عناوین صحیح جهت شغل خود مصرف کنند و از بزرگنمایی خودداری کنند.
۸- مصرف از پست الکترونیکی درست
زیاد با اهمیت زیاد است در رزومه از پست الکترونیکی درست مصرف بکنید . لطفا از ایمیل ‌هایی با عناوین Shamilakhoshgele ، GoldPesar2000 ، Asaljoon84 ، AsemaneAbiEshgh و از این موارد استفاده نکنید.آدرس ایمیل نماینده هویت شما است لطفا از پست الکترونیکی با نام واقعی خود استفاده بکنید ، مثل : info[at]essaypaper.ir
شیوه های مفرق ی برای نگارش رزومه متداول مرسوم است و هر کس به مقتضای سلیقه هدفی که از نگارش رزومه دارد ، روش خاصی را بر می گزیند.
اصول سرفصل بندی عمومی رزومه

اما به طور کلی اصول سرفصل بندی عمومی رزومه ها به شرح زیر است:
۱- جزئیات شخصی (Personal Details )
اکثرا رزومه ها با این بخش شروع می شوند . آن چه می بایست در این بخش ذکر شود حاوی نام ، آدرس ، شماره تلفن ، آدرس پست الکترونیک و تاریخ تولد است.
۲- پروفایل شخصی (Personal Profile )
وارد کردن پروفایل در رزومه امری سلیقه ای است و ضروری محسوب نمی شود . آن چه در پروفایل به نگارش در می آید تصویر ی کلی گویا از شما است که به طور جزئی تر دربقیه بخش های رزومه ذکر می شود.
۳- تحصیلات توانایی های علمی (Education and Qualifications)
این بخش حاوی تمام سوابق تحصیلی و علمی شما از دیپلم دبیرستان و نام دبیرستان گرفته تا آخرین مدرک تحصیلی ، رشته ها و گرایش ها و زمان بندی هر دوره ی تحصیلی خواهد بود. به یاد داشته باشید که حتمـا ً ذکر بکنید در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره ای هستید .بقیه دوره های علمی – کابردی که در کنار تحصیل آکآدم یک گذرانده اید را حتمـا ً بنویسید.
۴- سوابق شغلی (Skills and Work Experiences )
در این بخش باید کل سوابق شغلی شما ، اعم از تمام یا پاره ، با ذکر نام و تلفن یا آدرس محل کار ، به اضافه تاریخ دوره اشتغال فهرست شود.
۵- انتشارات و مقالات ( Publications)
فهرست کتب و مقالاتی که انتشار کرده یا در کنفرانس ها ارائه کرده اید به اضافه زمان انتشار را در این بخش بیاورید. اگر خلاصه مقالات را به رزومه ضمیمه نمایید خوب است.
۶-بقیه اطلاعات ( Additional Information)
نگارش این سری ضروری نیست ، اما چنان چه ضروری دانستید شرح ی جانبی روی سوابق تحصیلی و شغلی خود بنویسید ، می توانید این بخش را اضافه نمایید.
۷ – علائق (Interests)
فهرستی از علائق خود در زمینه های فوق برنامـه مثل ورزش یا هنر را در این بخش بنویسید و احیاناً اگر سوابق پیشرفته در این زمینه ها دارید حتمـا ذکر بکنید .
۸ – معرف ها (References)
نام رتبه درجه تحصیلی آدرس یا تلفن کلاً اطلاعات مربوط به معرفین خود ( که اکثرا اساتید شما هستند ) را در این بخش بیاورید . این معرف ها می بایست همان معرفینی باشند که توصیه نامـه های شما را تکمیل کرده اند.
۷ دروغ رایج که افراد در رزومه خود ذکر می کنند !
حواستان باشد دادن اطلاعات غلط تاثیری مخرب بر تصور افراد نسبت به شما خواهد داشت. حتی اگر آن شغل را به دست بیاورید احتمال دارد کارفرما به حقیقت پی ببرد اخراجتان نماید .اما دروغ های رایجی که در رزومه افراد وجود دارد چه چیزهایی می باشند ؟
داشتن این کار جهت تان حیاتی است؟ بسیار زیاد به آن علاقه دارید؟ زیاد بهتر ، ولی این توجیهی برای تغییر دادن واقعیت در رزومه شما نیست. حواستان باشد دادن اطلاعات غلط تاثیری مخرب بر تصور افراد نسبت به شما خواهد داشت. حتی اگر آن شغل را به دست بیاورید احتمال دارد کارفرما به حقیقت پی ببرد و اخراجتان نماید . ضمن اینکه اکثر شرکت ها کارفرماها قبل از دعوت به مصاحبه، راجع به درستی اطلاعات روزمه شما تحقیق کافی را انجام می دهند.
اما دروغ های رایجی که در رزومه افراد وجود دارد چه چیزهایی می باشند ؟

– عنوان شغل قبلی
افراد معمولا درباره عنوان شغل خود دروغ می گویند تا خود را از آنچه که هستند بهتر و مناسب تر نشان دهند. اما این کار شاید نتیجه عکس جالب داشته باشد. اگر شغل مدنظرتان مدیریت یک بخش باشد ولی در رزومه خود شغل قبلیتان را “مدیر علت شرکت ” عنوان کرده باشید، احتمالا این تصور ایجاد شود که میزان توانایی شما بیش از میزان مورد نظر است. ضمن اینکه دیر یا زود حقیقت معین می شود مسلما اعتماد کارفرما را از دست خواهید داد.
– مدت شغل قبلی
گاهی از افراد به جای ذکر ماه های دقیق ( برای مثال از فرودین ۸۹ تا اسفند ۹۱)، به ذکر سال بسنده می کنند جهت مثال می گویند از سال ۸۹ تا سال ۹۱، و بدین ترتیب می کوشند از این شاخه به آن شاخه پریدن خود را پنهان کنند. اما توصیه ما این است که به جای تغییر دادن یا پنهان کردن واقعیت، عوض کردن شغل خود را بنویسید، برای مثال اینکه به تغییر محل شرکت یا ورشکستگی آن شغل را تغییر داده اید.
چنانچه عذر شما را در فرایند تعدیل نیرو خواسته اند، دلیل ی برای پنهان کردن واقعیت وجود ندارد چون این اتفاق از کنترل شما خارج بوده است. از آنجایی که کارفرمایان ترجیح می دهند افرادی را استخـدام کنند که در حال حاضر شاغل هستند ، برخی از کاریابان بیکاری را پنهان می کنند. ولی ی وجود ندارد که مدت بیکاری را (که برای مثال ۶ ماه بوده) ۳ ماه ذکر بکنید . کارفرمایان به بهتر ی از اوضاع اقتصادی جهان موارد ی که بر سر راه کاریابان قرار دارد آگاه هستند .
– مهارت ها
از آنجایی که در جهان ی امروز رقابت بسیار زیاد ی بین افراد وجود دارد، احتمالا برخی کاریابان جهت دست یابی به شغل موردنظر به دروغ متوسل شوند مهارت ها توانایی های تکنیکی خود را بزرگ تر از آنچه که هست نشان بدهند. ولی فراموش نکنید که کارفرمایان توقع دارند که کار ما به همان صورتی باشد که رزومه نشان می دهد. خلاصه اینکه اگر یک یا دو دوره رایانه گذرانده اید، نبایستی را به عنوان کارشناس رایانه یا مثلا پروگرام نویس پیشرفته معرفی بکنید . حتی چنانچه در آن شغل مشغول به کار شوید، کارفرما به زودی درخواهد یافت که مهارت های شما آنقدر که رزومه شما نشان می دهد بهتر ایده آل نیستند . پس به جای کلماتی مانند “پیشرفته ”، “کارشناس” یا “عالی”، بنویسید ” آشنا به ” یا ” گذراندن دوره …” یا ” متوسط ”.
– دستاوردها
یکی از غلط ات رایج در رزومه نویسی این است که یک دستاورد یا موفق یت گروهی را فقط به نسبت دهیم. گاهی تیم به خوب یتی دست پیدا می نماید که بعدها به توسط یک شخص به عنوان یک دستاورد فردی معرفی می شود. افشای چنین واقعیتی به بی اعتمادی کارفرما یا حتی اخراج منتهی خواهد شد.
آنچه جهت اکثر کارفرمایان خیلی مهم است، توانایی کار گروهی تطبیق دادن خود بابقیه همکاران است. آنها به دنبال فردی هستند که بتواند با دیگران کار نماید ، از آنها بیاموزد یا الهام بخش آنها باشد. پس گاهی وقتها بد نیست اگر به جای کلمه “من” از “ما” مصرف کنیم.
-مکان زندگی
برخی از کارفرمایان ترجیح می دهند کسی را استخـدام کنند که در نزدیکی شرکـت زندگی می نماید ، به همین دلیل ممکن است این وسوسه وجود داشته باشد که از ذکر آدرس واقعی منزلمان خودداری کنیم. ولی قبل از اینکه این کار را انجام دهیم خوبتر است به این فکر کنیم که طی مسافت های زیاد آن هـر روز آسان نیست. همچنین فراموش نکنید که در هر حال لو رفتن واقعیت صورت خوشی نخواهد داشت.
– سن
دیدنی است که گاهی از کاریابان به راحتی ۱۰ سال تجربه خود را پنهان می کنند تا مبادا پیر به نظر برسند، اما بعضی دیگر تاریخ اخذ مدرک را تغییر می دهند تا بیش از میزان جوان به نظر نرسند!
درست است که کارفرمایان حق دارند برترین مورد را گزینش کنند، ولی در نظر داشته باشید که اکثر آنها کسی را می خواهند که بهتر کار نماید مهارت کافی را داشته باشد.
یادتان باشد که شما نمی توانید خود را عوض بکنید . خودتان باشید و با اعتماد به نفس و امید جلو بروید.
*بقیه توصیه های نوشتن رزومه
– پیش از نگارش رزومه ، بهتر در مورد سوابق تحصیلی و شغلی خود فکر بکنید تا چیزی را از قلم نیاندازید . سعی بکنید تا میزان امکان مدارکی دال بر سوابقتان آماده و ترجمه بکنید تا ضمیمه رزومه نمایید.
– از دروغگویی یا بزرگنمایی جداً پرهیز بکنید ممکن است جهت تان دردسر ساز شود!
– خوبتر است رزومه را در ۲ روی کاغذ A4 تنظیم نمایید. با کیفیت ترین اندازه رزومه در همین میزان است.
– به احتمال زیاد ً چند ورژن اضافه از رزومه برای خودتان نگه دارید تا در صورت لزوم از آن ها مصرف بکنید .
– در مورد نگارش انگلیسی ، به احتمال زیاد ً در مورد متن رزومه با مترجم و یا فردی که انگلیسی ادبی را به بهتر ی می داند مشورت بکنید .
– رزومه را حتمـا تایپ بکنید از ارائه رزومه دست نویس جداً داری بکنید .

  • محمد نیشایوری